De visie van Joyce van Os de Man (OrangeGas) - Nieuws - OrangeGas

Nieuws

Altijd up-to-date

De visie van Joyce van Os de Man (OrangeGas)

‘Wij zeggen altijd: worden we hier blij van? Ja? Dan doen we het!’

Meer dan 85 Bio-CNG vulpunten in Nederland, ruim 125 in Duitsland en tien in Zweden, snellaadstations, een waterstoftankstation en nog een range aan andere schone brandstoffen. In 2008 klein begonnen, is het Nederlandse OrangeGas nu een van de leidende bedrijven die de energietransitie realiseert. Reden voor een gesprek met director Benelux Joyce van Os de Man (29). ‘De overheid moet het gebruik van Bio-CNG veel meer omarmen.’ 

Onder het motto ‘Tank Positive’ exploiteert en realiseert OrangeGas uitsluitend schone brandstoffen zoals Bio-CNG (Groengas), snelladers, waterstof, HVO100, LBG, vloeibare CO2 en ED95. Met in Nederland en Duitsland samen meer dan 210 Groengas vulpunten, is OrangeGas hier marktleider. Ook in Zweden timmert OrangeGas enthousiast aan de weg met zes Bio-CNG-stations, twee snellaadstations en een busdepot. Voor België zijn er vergevorderde plannen. Afgelopen april was er voor OrangeGas landelijk nieuws met de opening in samenwerking met BP Kerkhof & Zn in Den Haag van het eerste OrangeGas waterstoftankstation van Nederland. “Het vierde openbaar toegankelijke waterstoftankstation van ons land”, zegt Van Os de Man trots. “Maar daarnaast ook het eerste waterstofvulpunt geïntegreerd op een bestaand tankstation én het eerste waterstofvulpunt van Den Haag!” Nieuws dat half januari in Amsterdam een vervolg kreeg. “Aan de Australiëhavenweg hebben we ons tweede waterstoftankstation gerealiseerd, de opening volgt ieder moment. De eerste van Amsterdam, de eerste helemaal in de kleuren en onder de luifel van OrangeGas én een station met ook nog Bio-CNG, een snellader en vloeibare CO2. Een locatie met louter schone brandstoffen, een tankstation zoals wij als OrangeGas het willen zien.”

Joyce van Os de Man - director Benelux OrangeGas

Animo
Nederland telt in totaal zo’n 4100 bemande en onbemande tankstations. Een enorm potentieel voor OrangeGas. “Als het er toch eens zoveel zouden worden…”, zegt Van Os de Man. “Hahaha nee, dat is wel erg veel, maar de animo in Nederland is er. Het gaat overigens niet om die 4100 tanklocaties, belangrijker is de vraag: wat is er nodig om de energietransitie te kunnen faciliteren? Tankstation houders zien de veranderende markt en vragen zich af wat ze moeten gaan doen. Wat kan ik met schone energie? Wat is voor mij de beste keuze? Velen hebben deze vragen en nemen hiervoor contact met ons op. Het eerste wat we doen is een gedegen onderzoek. Welke klanten komen er, welke schone brandstof is voor die locatie het meest interessant, wat is er in de buurt verkrijgbaar? Maar ook: zit het station op een bedrijventerrein, in een woonwijk of aan een snelweg? De antwoorden levert een plan op wat voor die locatie het beste is. Andersom kan ook: dat we door onze klanten worden gebeld met de vraag of wij een schone brandstof vulpunt kunnen realiseren. Dan nemen wij contact op met pomphouders in die buurt. We hebben bijna 40 verschillende partners en daar zijn we heel erg trots op. Waarom alles alleen willen doen als je ook kan samenwerken?”

Gas uit afval
OrangeGas is in 2008 opgericht door o.a. Marcel Borger, die een enorme kans zag van gas uit afval. Tijdens een tuinfeestje werd de knoop doorgehakt: door het bouwen van tankstations met uitsluitend alternatieve brandstoffen zouden zij een wezenlijke bijdrage gaan leveren aan de duurzame mobiliteit in Nederland. In eerste instantie lag de focus volledig op Bio-CNG Dat is voordelig, breed inzetbaar én de schoonste brandstof van het moment. De ontwikkelingen gingen snel, want in juni 2009 opende OrangeGas in Steenwijk het eerste Bio-CNG-vulpunt. Na een toevallige ontmoeting met Marcel Borger, startte Joyce van Os de Man in 2013 bij OrangeGas. “Ik werkte in het zakelijk toerisme en tijdens een reis naar Parijs kwam ik Marcel tegen. We raakten aan de praat en Marcel vertelde wat hij deed. Daarbij sprak hij zo bevlogen en zo positief over zijn bedrijf, de branche en de mensen bij OrangeGas, dat ik dacht: dat wil ik ook! We bleken op dezelfde lijn te zitten qua visie over het milieu en energievraagstukken. Het voelde als een warme deken. Met nog geen tien man begonnen, werken we nu met 33 mensen. Het is een achtbaan van groei”, aldus Van Os de Man.

Kracht
De kracht van OrangeGas zit volgens Van Os de Man in het brede pallet aan schone duurzame energiebronnen dat het bedrijf biedt en de expertise dat het in huis heeft. Maar vooral de manier van werken. “Onze bedrijfscultuur is bijzonder. Korte lijnen, no-nonsense, we zijn een gevoelsbedrijf. We zeggen altijd tegen onszelf: worden we hier blij van? Wordt de wereld er blij van? Ja? Dan doen we het! Ja zélfs als het ons niet zoveel oplevert. De wereld heeft schone brandstoffen nodig en die transitie willen wij faciliteren”, aldus Van Os de Man die pomphouders oproept met OrangeGas samen te werken. “Samen met ons kunt u investeren in schone brandstoffen. Voor die overstap wordt alles door ons geregeld: subsidies, vergunningtrajecten, sales, marketing, levering van brandstoffen, noem maar op. Zo hebben wij ook eigen productielocaties lokaal om onze vulpunten te voorzien van 100% schone energie. Dit is onze core business. Veel mensen rijden al schoon en nog veel meer willen schoon rijden. Dat biedt voor talloze tanklocaties de kans die energietransitie te maken en nieuwe klanten te trekken. Bio-CNG, snelladers, waterstof, HVO100, vloeibare CO2; alles is mogelijk.”

Taak overheid 
Sinds de start in 2008 is er veel veranderd. Was het bedrijf toen vrij onbekend, nu is OrangeGas toonaangevend. Honderden taxi’s, koeriersbedrijven en vuilniswagens tanken dagelijks Bio-CNG. De grote uitdaging is particulieren bewust te maken van de voordelen ervan. Hier ligt volgens Van Os de Man een cruciale taak voor de overheid. “Bio-CNG is heel circulair, maar de overheid omarmt het niet. Bio-CNG is duurzaam, milieuvriendelijk en iedereen kan erop rijden. Het tanken is supermakkelijk en de prijzen aan de pomp zijn voor deze schone brandstof ook veel lager. Daarbij is het landelijk dekkende netwerk van tankstations er. De overheid in Nederland lijkt echter alleen naar elektrisch te kijken. Maar dat is niet de heilige graal. Die lithium batterijen zijn ook niet zo milieuvriendelijk. Om nog maar te zwijgen of het stroomnet de hausse aan laadpalen aan gaat kunnen. Ik zeg: omarm alles! Omarm alle alternatieven. Dus niet alleen opladen, maar ook Bio-CNG, waterstof et cetera. We hebben het nu nog keihard nodig. Anders gaan mensen door-dieselen totdat stekker-elektrisch mogelijk is. Geef mensen de vrijheid zelf te kiezen. Als de overheid die extra stimulans wil geven, of in ieder geval wilt omarmen en erkennen als belangrijk alternatief, kunnen we nog veel meer mooie stappen maken en hebben we een veel grotere kans om de klimaatdoelstellingen te halen.”